• Chirurgia Ręki Lublin | NZOZ SANUS | ul. Magnoliowa 2 | 20-143 Lublin
  • 81 470 70 03

Operacje zespołu cieśni nadgarstka - Chirurgia Ręki Lublin

Wśród głównych objawów tego schorzenia wymienia się występowanie drętwienia palców dłoni (w tym uczucie bólu palców, przedramienia) wraz z osłabieniem chwytu dłoni.

Żródło: www.wikiskripta.eu

Chirurgia ręki Lublin - zespół cieśni nadgarstka

Pacjenci z zespołem cieśni nadgarstka (zespołem „cieśni” kanału nadgarstka lub objawami mononeuropatii) skarżą się najczęściej na nocne drętwienie kciuka oraz palców wskazującego i serdecznego. Dolegliwości te powtarzają się również w czasie wykonywania czynności życia codziennego i prowadzą one do wypadania trzymanych w dłoniach przedmiotów, na skutek słabnącej siły uścisku. W skrajnych przypadkach dochodzi do braku czucia w palach dłoni i zaniku mięśni kłębu kciuka.

Przyczyna zespołu cieśni kanału nadgarstka tkwi w przewlekłym ucisku na nerw pośrodkowy przez więzadło poprzeczne nadgarstka (troczek zginaczy). Ucisk może być spowodowany naciskiem ścięgien mięśni zginaczy, guzami typu ganglion, tłuszczak, zwyrodnieniami, a także chorobami jak zapalenie stawów, cukrzyca.

Statystycznie rzecz ujmując choroba częściej dotyka kobiety w wieku 40-60 lat, ale wśród grupy ryzyka są osoby palące i kobiety w ciąży. Diagnoza zespołu cieśni kanału nadgarstka jest dokonywana przez lekarza z wykorzystaniem testów prowokacyjnych (test Phalena i test Tinela). Lekarz jest wstanie na podstawie badania ultrasonograficznego dojrzeć zmiany związane ze zwężeniem uciśniętego nerwu pod troczkiem i poszerzenie przed wejściem do kanału. W niektórych przypadkach zaleca się wykonanie badania RTG. Badania EMG i ENG zapewniają ostateczne rozpoznanie i wskazują na zaawansowane zaburzenie przewodnictwa nerwowo-mięsniowego.

Lekarz podejmuje decyzję o rehabilitacji i czasowym unieruchomieniu nadgarstka w wyproście bądź zaleca leczenie operacyjne. W pierwszym przypadku, po zastosowaniu rehabilitacji i czasowym unieruchomieniu nadgarstka w wyproście w czasie snu, u części pacjentów objawy zmniejszają się bądź nawet dochodzi do ich wycofania. Celem leczenia operacyjnego jest usunięcie przyczyny powodującej ucisk na nerw pośrodkowy oraz poszerzenie światła kanału nadgarstka. Należy pamiętać, że przeciwskazaniami do wykonania leczenia operacyjnego mogą być: ciąża, stany zapalne skóry czy tkanek ręki, choroby ogólnoustrojowe (np. cukrzyca), czy infekcje miejscowe.

Sama operacja polega na zwiększeniu miejsca dla nerwu pośrodkowego poprzez przecięcie więzadła poprzecznego nadgarstka. Operacja powoduje zmniejszenie dolegliwości bólowych, zmniejsza zaburzenia ruchowe dłoni i palców. Zabiegi  są prowadzone metodą otwartą oraz endoskopową. Dolegliwości znikają w różnym odstępie czasowym natomiast w przypadkach ciężkich i o długim przebiegu, objawy mogą całkowicie nie ustąpić.

Chirurg Ręki Lublin